Bohatýři dávnověku
Neděle v mezidobí (po Trojici)
1 Stalo se pak, když se počali množiti lidé na zemi, a dcery se jim zrodily, že vidouce synové Boží dcery lidské, any krásné jsou, brali sobě ženy ze všech, kteréž oblibovali.
2 Pročež řekl Hospodin: Nebude se nesnaditi duch můj s člověkem na věky, proto že také tělo jest, a bude dnů jeho sto a dvadceti let.
3 Obrové pak byli na zemi v těch dnech; ano i potom, když vcházeli synové Boží k dcerám lidským, ony rodily jim. To jsou ti mocní, kteříž zdávna byli, muži na slovo vzatí.
Gn 6,1–4 (Bible kralická 1613)
1 Když se lidé počali na zemi množit a rodily se jim dcery, viděli synové božští, jak půvabné jsou dcery lidské, a brali si za ženy všechny, jichž se jim zachtělo.
2 Hospodin však řekl: „Můj duch se nebude člověkem věčně zaneprazdňovat. Vždyť je jen tělo. Ať je jeho dnů sto dvacet let.“
3 Za oněch dnů, kdy synové božští vcházeli k dcerám lidským a ty jim rodily, vznikaly na zemi zrůdy, ba ještě i potom. To jsou ti bohatýři dávnověku, mužové pověstní.
Gn 6,1–4 (Český ekumenický překlad)
V dobách, kdy se vyprávěl tenhle příběh byli někteří lidé považováni za titány, obry, giganty. Zvláště mnozí panovníci se považovali za absolutní pány. Takového myšlení jsou plny celé dějiny lidstva. Z těch moderních stačí vzpomenout si na Vláďu Uljanova, tapecíra Dolfiho a na Pepíčka Džugašviliho. Ale ani dnes to není leckde o nic lepší. Co třeba takový Kim Čong-il.
Člověk snad odjakživa byl v pokušení rozpínavosti, která nechtěla uznávat žádné hranice a meze. Známe jaké je lidské myšlení. Co mně prospívá je dobré a správné. Když já něco chci, nestrpím, aby mi cokoliv stálo v cestě. Jde-li o mne, o můj národ a o moji partaj vše je dovoleno. Je-li něco jinak než chci já, tak to musím zastavit stůj co stůj. Nejlepší je zakazovat, kdo neposlechne toho poslat za mříže, občas naordinovat provaz a ti ostatní se budou bát a dají si pozor. Všechny přece zavřít nemůžu, kdo by na mě dělal a otročil mi. To se ovšem musí nějak zdůvodnit. Tehdy božským původem, později třeba jedinou správnou pravdou, nadřazeností nordické rasy apod.
Ale vraťme se k dnešnímu oddílu. Na co reaguje příběh o tom, že
když „viděli synové božští, jak půvabné jsou dcery lidské, brali si za
ženy všechny, jichž se jim zachtělo“
?
Tehdy v dávných dobách starověku se lidé opájeli mýtem o spojení lidského s božským, z něhož musí vzejít něco zvláštního a výjimečného, něco gigantického. A vskutku, ve starověké mytologii bylo dítě, které se z takového spojení narodilo, nazváno gigantem nebo tyranem – neomezeným vladařem. S takovou mytologií se setkáme v řeckých a římských bájích a podobně v germánských či slovanských pověstech. Byl to mýtus, falešná iluze – to řekneme dnes my – ale tehdy to bylo bráno za samozřejmost a mělo to významnou roli v životě tehdejších lidí; byl to přece náboženský svět plný nejrůznějších bohů a bůžků. A s tím se setkával i Izrael. Faraón byl považován za božskou osobu, babylónský Nebúkadnezar za oblíbence boha Marduka a podobně tomu bylo i sousedů Izraele.
Jenže, copak starověk, řekne si některý čtenář bible, avšak co s tím dnes? Neslyšíme ale i dnes něco o gigantickém díle, o gigantické moci a síle? Patří touha člověka postavit se na Boží místo, být jako Bůh, jen k myšlení starověku? Kdepak, přiznejme si, že je to v nás stále. Chceme mít poslední a rozhodující slovo ve všem. Chceme určovat osudy druhých, plánovat každému jeho každý den, rafinovaně namlouvat člověku, co by si měl koupit (reklama), kam vložit svoje peníze, co mu znechutit a rozmluvit a pro co ho zase získat. A to všechno musíme sami sobě i druhým nějak ospravedlnit a tak si vytváříme nové mýty. Už sice nemluvíme o božských synech, co se jim líbili půvabné dcery lidské – kdepak s takovou pohádkou na nás moderní lidi – a tak si ty naše mýty modernizujeme, aby vypadaly vědecky a daly se racionálně vyložit a zdůvodnit.
Právě na to odpovídá dnešní zvláštní a trochu tajemný příběh. Biblický vypravěč názory svého pohanského okolí nevyvrací, jak bychom to asi udělali dnes my. Stejně by nikoho v tehdejším náboženském světě nepřesvědčil. Udělal to jinak. Převyprávěl svými slovy běžné pohanské představy, ale dosadil tam jedno slůvko, které hebrejský posluchač či čtenář na rozdíl od ostatních nemohl přeslechnout a které ho mělo upozornit na velké nebezpečí. To slovíčko, jak mě naučil můj nedávno zesnulý přítel profesor Jan Heller – jehož názor, že posluchač kázání má vědět, jak k tomu kazatel dospěl, si dovolím užít. Vložit do kázání trochu exegeze nemůže uškodit.
To slovo je ve větě, že jim „dcery lidské rodily bohatýry dávnověku
(nebo po kralicku mocné zdávna)“
. Kořen slova bohatýři (nefilím) je
totožný s kořenem slovesa padati (n-f-l), vypadnouti z ženy a to se
užívalo tam, kde šlo o potrat, z něhož vzešla zrůda, skřet. Je to
taková slovní hříčka, která ironizovala ty, co se oháněli svými polobožskými
předky. A kdyby si snad některý Izraelec myslel, že by na tom přece jen
něco mohlo být, tak uslyšel: pozor na ty „bohatýry“, kteří
nejsou nic jiného než potomky zrůd a skřetů.
A k tomu pak vypravěč vložil do příběhu výrok Hospodinův:
„Můj duch se nebude člověkem věčně zaneprazdňovat. Vždyť je jen tělo.
Ať je jeho dnů sto dvacet let.“
Tím je řečeno: člověk není žádný
gigant – je jen tělem (z prachu země) a Bůh určuje hranici jeho
života. Myšlení člověka o tom, že je věčným a neomezeným pánem bez hranic
je lež. A je to nebezpečný mýtus, protože ze spojení lidského
s božským nemůže vzejít nic dobrého, nýbrž zrůdného. Z takového pokusu
člověka vzejde jen lidský netvor. V touze po neomezené moci může lidstvo
skončit v neomezeném otroctví. Člověk chce být jako Bůh, ale ukáže-li se,
že je to falešný sen, může se z takového snu probudit do zrůdné
skutečnosti. Odlidštěné lidství, znetvořený život, zrůdné nauky, zpotvořená
společnost a oklamaný svět, to je výsledek, který nakonec propadá soudu. Nikoliv
nadarmo je tento oddíl zařazen před vyprávění o potopě.
Jsme-li svědky nějakého takového myšlení ihned zpozorněme. Bible před ním
varuje a odmítá ho. Nemůže to dobře dopadnout. Avšak co nám nabízí místo toho?
Je to evangelium Ježíše Krista. Je jiná cesta a ta vede od Boha k člověku.
Bůh poslal na svět svého Syna a ten na světě nejednal jako ten, kdo se zhlédl
v půvabu dcer lidských, ale jako ten, kdo viděl bídu a hřích člověka.
Apoštol Pavel to vyjádřil přesně: „Způsobem bytí byl roven Bohu a přece
na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob služebníka,
stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se ponížil,
v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži“
(F 2,6–8). Bible nabízí
cestu pravdy, služby a lásky. Budoucnost není v gigantické rozpínavosti a
v tyranii moci, nýbrž v lásce. Chce-li člověk ukořistit božství ztratí
své lidství a božství stejně nedosáhne. Zůstane-li poslušným člověkem před
Bohem, může mít podíl na Kristově vítězství, protože, jak dodává Pavel:
„Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno, aby se
před jménem Ježíšovým sklonilo každé koleno – na nebi, na zemi, pod
zemí – a k slávě Boha Otce každý jazyk vyznával: Ježíš Kristus
jest Pán“
(F 2,9–11).
Je to láska Kristova, která může dělat divy, napravit, co člověk pokazil a kazí. Jen jí patří budoucnost. Jenže je to láska zneuctěná, pomlouvaná, bičovaná a přibitá pořádnými hřeby na kříž. A právě to mnohým lidem vadí, je to pro ně urážlivé, je to skandální (scandalon crucis). S existencí „nadpřirozených“ jevů, se zázraky, s kouzelným účinkem léčivé vody a s magickými kameny, anebo s ufouny, co si nás prohlížejí ze svých létajících talířů, s tím by se už lidé nějak vypořádali, ale cesta pokory a lásky jim připadá směšná a naivní. Kristus přibitý na kříži je jim nepřijatelný.
Tady už mohu jen vyznávat, že navzdory tomu spoléhám na toho, který je
vzkříšení a život, že kdo věří v něho i kdyby pak umřel živ bude,
spolehnout na toho, který nám dal své zaslíbení: „Neboj se červíčku
Jákobův, neboj se hrstko Izraelova, já pomáhati budu tobě, praví
Hospodin.“
A pak… a pak už jen mlčet a modlit se.
Amen.
— jvor —