Nevěrnost je sňata, hřích je přikryt
1. neděle po Velikonocích – Quasimodogeniti – Smíchov 7. dubna 2002
Blahoslavený je ten, z něhož je nevěrnost sňata, jehož hřích je přikryt. Blahoslavený je člověk, jemuž Hospodin nepravost nepočítá, v jehož duchu není záludnosti.
Žalm 32,1n
Podle našich zvyklostí označujeme neděle po Hodu Božím velikonočním jako
první až šestou neděli po Velikonocích. Každá z nich má také svůj latinský
název. Ta dnešní se nazývá Quasimodogeniti, což není nic jiného než začátek slov
z 1P 2,2:
„Jako novorozené děti mějte touhu jen po nefalšovaném duchovním mléku,
abyste jím rostli ke spasení.“
Naši katoličtí bratři zavedli jiné, a
myslím, že lepší označení. Hod Boží velikonoční je totiž první nedělí
velikonoční a další jsou pak druhá až sedmá velikonoční neděle. To není pouhá
formalita, jak by se mohlo zdát, nýbrž zdůraznění toho, že jednou nedělí se
nemůže vyčerpat závažnost velikonoční zvěsti. To nám potvrdí i dnešní
zamyšlení nad slovy žalmu třicátého druhého.
Žalmista začíná slovy, že „blaze je tomu, z něhož je nevěrnost
sňata, jehož hřích je přikryt. Blaze člověku, jemuž Hospodin nepravost nepočítá,
v jehož duchu není záludnosti.“
Když jsme slavili Velký pátek a neděli Vzkříšení, bylo nám zvěstováno, že
Ježíšova smrt na kříži a Kristovo zmrtvýchvstání má přece ten smysl a význam, že
nám hříšníkům bylo získáno odpuštění hříchů. Tím přece bylo řečeno vše a my jsme
slovy Apoštolského vyznání řekli, že věříme v odpuštění hříchů, a to
předtím než zaznělo závěrečné „věřím v těla vzkříšení a život
věčný.“
To vše má přece svůj základ ve velikonoční události a tak, co
k tomu ještě dodat. Jenže hřích je něco tak závažného a podstatného, že je
na místě, právě v té další velikonoční neděli, se jím zabývat a podtrhnout
odpuštění hříchů.
Když přinesli k Ježíšovi ochrnutého, čekali, že první co Ježíš udělá
bude uzdravení nemocného. Museli být překvapeni a snad i zklamáni, když
první, čeho byli svědky, byla slova: „Tvé hříchy jsou ti
odpuštěny“
(L 5,20).
Nevěděli totiž, že Boží řazení životních věcí je jiné, než jak si myslí člověk.
Ježíš začal tím nejdůležitějším a teprve potom pokračoval tím méně důležitým.
Ani nám se to pravděpodobně příliš nezamlouvá a myslíme si, že nejdřív měl toho
ochrnutého postavit na nohy a potom se zabývat duchovní záležitostí, jakou je
otázka viny nebo hříchu. Co by ale bylo platné člověku, kdyby byl tělesně zdráv
a plný síly, ale jeho život by zůstal třeba rozvrácený, plný pochybností a nebo
úzkostí ze špatného svědomí. Co by to bylo za život, kdyby člověk kypící zdravím
zůstal ve svých hříších? Jak dlouho by měl pocit, že je šťasten, když by zůstal
zatížen něčím, co nelze napravit nebo odčinit. A i kdyby si to myslel,
že je to možné, kolik času by na to měl, když „život člověka je jako
tráva a jako květ polní; sotva ho ovane vítr, už tu není, už se neobjeví na svém
místě“
?
Ježíš nešel cestou kříže, aby byl hrdinou a nepřijal smrt, aby se stal mučedníkem doby. Jeho vzkříšení není součástí seriálu „Záhadná tajemství“, kde se odpovídá na otázku, mohlo se to stát nebo je to jen fikce? Šel cestou kříže, aby zahladil hřích světa a nás vykoupil k životu, který začal jeho vzkříšením.
Žalm, který máme před sebou nám říká jasně: „Blahoslavený je ten,
jemuž odpuštěno přestoupení a jehož hřích přikryt jest.“
A vysvětluje nám proč.
Žalmista se pokoušel nejprve svůj hřích skrýt, utajit ho. Nechat si to pro
sebe a netrápit se tím. Ale nešlo to. „Mlčel jsem a moje kosti chřadly,
celé dny jsem pronaříkal. Ve dne v noci na mně těžce ležela tvá ruka,
vysýchal mně morek jako v letním žáru.“
A když to bylo
nesnesitelné, rozhodl se přiznat svůj hřích, nezakrývat dál svoje nepravosti a
prosit Hospodina za odpuštění. Teprve potom nabyl jeho život nový rozměr, začal
mít před tím nevídanou cenu. A protože zakusil něco nového a nebývalého a
protože se všechno změnilo v radost, vyzývá své posluchače, aby učinili
totéž, dokud je čas ještě Hospodina najít, dokud k tomu trvá
příležitost.
Ze žalmistových slov se dovídáme, co zakoušel člověk osobně, když trpěl pod vědomím hříchu. Nemůžeme ale přehlédnout, že nikdy netrpí jen jedinec, ale spolu s ním ostatní, především ti nejbližší. Hřích je nakažlivý a přináší své ovoce i u těch vzdálenějších. Bible ostatně nemyslí individualisticky v tom vyhraněném individualismu dnešní doby, nýbrž vždycky je v pozadí otázka, co to přináší těm ostatním.
Daleko vážnější ovšem je skutečnost, že naším hříchem byl uražen Hospodin, Pán našeho života i smrti. Víme, že lidé to neberou tak tragicky. Buďto vůbec hřích necítí a nevnímají ho, anebo ho připustí, ale netrápí se jím; nějak to omluví. To je ale veliká nesnáz dneška. Zůstává-li nebezpečí hříchu skryto a utajeno, přináší své ovoce třeba o něco později, ale o to je nebezpečnější a zákeřnější. Naštěstí působí Pán Bůh svým Duchem a ten nám dává vidět, jak nás hřích od Boha vzdaluje, jaké nebezpečí z toho plyne a že tu nepomůže zavírání očí, chlácholení nebo poukazování na hřích druhých. S hříchem je třeba skoncovat, postavit se mu a získat odpuštění, protože to je vysvobození z jeho moci.
Vysvobozením je, když smí člověk přijmout Ježíšovo: „Tvé hříchy
jsou ti odpuštěny.“
Ne jako omluvu, zastření hříchu a útěk, ale jako
skutečné umytí a vysvobození. Ne každému to bylo dáno. Kain po svém hříchu
odchází od tváře Hospodinovy se slovy: „Můj hřích je větší než je možno
odčinit.“
Tahle řeč vypadá náramně zbožně, ale ve skutečnosti je to
nedůvěra v Boží moc, protože Kain pokládá svůj hřích za tak veliký, že ani
Hospodin na něj nestačí. Je to vlastně snižování Hospodina, který je milostivý a
slitovávající se. A když se někdo jako Kain vyjádří podobně i dnes, je
to, jakoby říkal, že ani Kristova oběť na kříži nic neznamená. Podobně Jidáš
sice litoval svého činu, ale nešel za Ježíšem, aby přijal odpuštění a proto se
oběsil. Tam, kde není odpuštění, je zkáza a zahynutí. Ani pokání samo
o sobě ještě není vítězstvím, je třeba prosit za odpuštění a přijmout je.
Pán Bůh nám dává své slovo, že je odpuštění. „I kdyby vaše hříchy
byly jako šarlat, zbělejí jako sníh. I kdyby byly jako purpur, budou bílé
jako vlna“
(Iz 1,18). V tom je
jedinečnost Hospodina, že se smilovává a odpouští. A to všechno je
potvrzeno a zpečetěno událostí Velikonoc. Ježíš Kristus je tím, kdo nám stvrdil
svou obětí novou smlouvu, jejíž součástí je Boží závazek odpuštění. A tato
smlouva je potvrzena vzkříšením a platí jednou provždy.
Až půjdeme ke stolu Páně a budeme slavit eucharistii (nebojme se tohoto
slova, znamená díkůvzdání), znovu uslyšíme slova o tom, že „tento
kalich je nová smlouva zpečetěná mou krví“
.
Nesmíme ovšem zapomenout, že Pán Bůh od nás očekává, že také my si budeme
odpouštět mezi sebou. Na světě je těžko něco většího jak odpuštění, že lidé
odpouštějí nám a my můžeme odpouštět jim. Odpuštění Boží a odpuštění mezi lidmi.
„Blahoslavený ten, z něhož je nevěrnost sňata a jehož hřích je
přikryt. Blahoslavený člověk, jemuž Hospodin nepravost nepočítá, v jehož
duchu není záludnosti.“
To je důsledek Velikonoční události.
Amen.
— jvor —